Az utóbbi évek tendenciája, hogy egyre több szálloda és más vendéglátó ipari egység szereltet fel napelem rendszereket. Na nem a környezetbarát attitűdjük miatt, hanem mert egyszeri, nem is vészesen nagy befektetés, mely rögtön elkezd megtérülni és 10 éven belül garantáltan visszahozza az árát, attól kezdve pedig több tíz éven át hűségesen és szorgalmasan szolgál azzal, hogy megkímél minket a villanyszámlától.

Amióta a környezettudatosság úgymond divat lett, egyre több az olyan vendég is, aki célzottan olyan üdülési lehetőséget keres, ahol bizton tudhatja, az ő pénzéből nem károsítják a környezetet (legalábbis nem akkora mértékben, mint valami más módon).

Ezt a trendet az is elősegítette az elmúlt évben, hogy Európai Uniós célkitűzés csökkenteni az atomenergia túlsúlyát az áramellátásban és megújulókkal helyettesíteni. Megújuló energiaforrások ugye a szél, a víz és a nap. Erőművekkel ezeknek az energiáját egyenárammá alakítjuk és ez a környezetnek sok szempontból kedvező. Ugyanakkor ennek a módszernek is vannak hátulütői, például az energia szállításának és tárolásának a megoldása. Nincsen tehát egyértelmű konszenzus a természettudósok között ebben a kérdésben, de számunkra ez most nem is annyira érdekes. A szállodatulajdonosok is sokkal inkább azért választják ezt az energiaforrást, mert hosszú távon jobban megéri nekik anyagilag. Azt észrevehettük már, hogy üzletembereket, vállalkozókat nehéz megnyerni a hippi szövegekkel, hogy védjük a bolygót és hasonlók. A pénz beszél és ez esetben világos az üzenete: a napelem népszerű és olcsóbbá teszi az ingatlan fenntartását. Így lett ekkora hóbort napelemesíteni a szállodákat, de ez a gesztus nem is igazán a nagy szállodákra jellemző, hanem a kisebb, családi panziókra. Ők ezzel valami egyedibb, magasabb rendű értéket akarnak képviselni és megmutatni. Szeretnének kilógni a tömegből azzal, hogy egy nemes ügy mellé nyíltan kiállnak. Szerintem ez jó gondolatmenet és a számok is ezt mutatják. Az ilyen bátor és vállalkozó szellemű vendéglők, hotelek forgalma kimutathatóan nőtt a napelem felszerelése óta. Ez igencsak jó hír nekik.

Ha viszont azokat a szálláshelyeket vesszük, amelyek az ilyen fejlesztésre nem ruházna be, nem mutatható ki se romlás, sem javulás a forgalmukban, legalábbis ezzel nem hozható összefüggésbe. Így biztos, hogy megéri ez a befektetés.

Manapság a szállodák nem tudnak újat mutatni. Nem tudnak olyat nyújtani, amit máshol nem lehet ugyanígy, vagy jobb minőségben megkapni. Ezért a kitörési lehetőség, mint egyébként bármilyen más szolgáltatás vagy márka esetében az, ha szimpatikusnak tüntetik fel magukat. Jótékonykodnak, óvják a környezetet. Lehet ez a napelemmel is, de ültethetnek fákat, reklámozhatják, milyen kevés szemetet igyekeznek termelni. Ezek mind megszólítanak egy bizonyos réteget. Vannak, akik tudatosan nem is fogalmazzák meg magukban, hogy emiatt választották az adott márkát, vagy akármit, hiszen annyi történt, hogy egyszerűen szimpatikusabb lett a termék a vevő számára.

Napelem rendszereket összességében tehát megéri szállodatulajdonosoknak is felszereltetni, de nem csak nekik. Akár egy családi házon is nagyon nagy haszna és kiadáscsökkentő ereje van a napelemnek.

Ez volt a mai röpke kis elemzésem jó sok szubjektív véleménnyel tarkítva. Remélem, sokatoknak hasznosnak bizonyult. Kíváncsi lennék, ki ért egyet és ki érvelne az ellenkezője mellett.